Amazon kent een fenomeen. Een fenomeen dat we in Nederland eigenlijk niet kennen. Een fenomeen dat spannend en opwindend is. Een fenomeen dat verkopers op Amazon kan maken of breken. Het fenomeen is de Buy Box. Hieronder lees je alles over de Amazon Buy Box.

Wat is de Buy Box

Op Amazon kunnen meerdere verkopers exact hetzelfde product aanbieden. Voor elk product bestaat echter maar 1 productdetailpagina. Zijn er meerdere aanbieders voor exact hetzelfde product? Dan strijden alle aanbieders van dat product om de Buy Box voor dat product.

De Amazon Buy Box is het vak aan de zijkant waarin staat wie het product verkoopt. Belangrijkste element van de Buy Box is de grote “Button” waarmee consumenten een product toevoegen aan de winkelwagen.

Amazon Buy Box winnen - Uitleg - Amazon Expert

Hoe de Amazon Buy Box werkt

Bekijkt de consument een product dat door meerdere verkopers wordt aangeboden? Dan wint er maar 1 verkoper de Buy Box. De verkoper die de Buy Box wint, krijgt bijna altijd de order.

Waarom wil je de Buy Box winnen?

Omdat de verkoper die de Buy Box wint bijna altijd de order krijgt, is het enorm belangrijk om de Buy Box te winnen. Hoe vaker je de Buy Box wint, hoe meer je verkoopt.

Belangrijkste Buy Box win factoren

Amazon bepaalt wie de Buy Box wint en daarbij spelen heel veel factoren een rol.

De belangrijkste factoren zijn:

  • De totaalprijs van het product
  • De Fullfilment methode

Totaalprijs van het product

De totaalprijs van het product is de prijs van het product + de verzendkosten. Dus bied je een product aan voor € 10,- en reken je € 5,- verzendkosten? Dan is je totaalprijs € 15,-.

Je pricing is een enorm belangrijk aspect bij verkopen op Amazon. Het kan heel veel tijd kosten om je prijzen handmatig aan te passen. Wil je tijd besparen? We helpen je graag met Amazon repricing.

Fullfilment methode

Omdat Amazon het enorm belangrijk vindt dat de consument blij is, kijkt Amazon naar de wensen van de consument. De consument wil een snelle levering, en Amazon kan dat garanderen als zij het product verzenden. Daarom speelt de fullfilment methode een grote rol bij het winnen van de Buy Box.

Maak je gebruik van FBA (Fullfilment by Amazon) dan heeft Amazon controle over de verzending. Ze weten dan dat vrijwel alle pakketjes op tijd worden verzonden. Daarom maak je een veel grotere kans op de Buy Box als je gebruikt maakt van FBA.

Andere factoren voor het winnen van de Amazon Buy Box

Prijs en fullfilment methode zijn heel belangrijk voor het winnen van de Buy Box, maar er zijn meer factoren.

  • Voorraad
  • Klanttevredenheid
  • Verzendsnelheid

Voorraad

Als je een product niet op voorraad hebt, kan je de Buy Box niet winnen. Daarom is het heel belangrijk om tijdig je voorraden aan te vullen, zeker als je gebruikmaakt van FBA.

Klanttevredenheid

Amazon houdt op diverse manieren bij of klanten die bij jou kopen tevreden zijn met jou als verkoper. Bij Amazon staat de klant altijd op de eerste plek, zorg er daarom voor dat je klanttevredenheid heel goed is. Hoe tevredener je klanten, hoe meer kans je maakt op de Buy Box.

Amazon kijkt bij klanttevredenheid onder ander naar:

  • Je responstijd bij verzoeken van klanten
  • Percentage van het aantal orders dat je te laat verstuurt
  • Percentage van het aantal verzendingen dat je stuurt, die op tijd/ te laat aankomen bij de klanten
  • Aantal keren dat een klant een refund aanvraagt
  • Gecancelde orders. Het aantal orders dat jij cancelt voordat ze verstuurt worden
  • Negatieve feedback
  • Aantal ingevulde A-tot-Z Claims.

Verzendsnelheid

Als je geen gebruik maakt van FBA dat moet je aangeven hoe snel je een product verstuurt. De verzendtijd speelt mee bij het winnen van de Buy Box. Als je sneller verzendt, maak je meer kans op de Buy Box. Let er daarbij wel op dat je de beloofde verzendtijd ook waarmaakt want als je orders te laat verstuurt, gaat dat ten koste van je klanttevredenheid.

Meer weten over de Buy Box winnen?

Tot zover het artikel over de Buy Box. Heb je nog vragen? Laat het achter in een comment!

Ben je benieuwd hoe we je kunnen helpen met verkopen op Amazon? Neem dan contact met ons op!