Misschien weet je het, maar misschien ook niet. Op Amazon is er een verschil tussen keywords waarop je adverteert en de zoektermen waarop je advertenties getoond worden. In deze blogpost leer je de verschillen tussen keywords en zoektermen en leer je hoe je de zoektermen bij keywords vindt.

Verschil tussen Amazon keywords en zoektermen

Het verschil tussen Keywords en zoektermen is als volgt:

  • Keywords zijn de “woorden”, die je zelf ingeeft, waarop je wil adverteren;
  • Zoektermen zijn de “woorden” waarop je advertenties daadwerkelijk vertoond zijn.

De keywords bepaal je bij een handmatige advertentiecampagne zelf en bij een automatische campagne bepaalt Amazon de keywords. Zoektermen worden altijd door de bezoekers bepaald. Zoektermen geven aan op welke woorden de Amazon-gebruikers zoeken.

Waarom zit er verschil tussen Keywords en zoektermen?

Het verschil tussen keywords en zoektermen ontstaat omdat je bij handmatige campagnes op meerdere manieren kan bieden op keywords. Je kan op keywords bieden als:

  • Exact match
  • Phrase match
  • Broad match

Hieronder leg ik eerst uit wat het verschil tussen deze typen keywords zijn, daarna lees je hoe je de zoektermen vindt bij de keywords.

Exact match keywords

Kies je voor exact match keywords, dan toont Amazon je sponsored products advertenties alleen aan bezoekers die exact op de keywords zoeken die je hebt ingegeven.

  • Kleinste volumes. Bij goed gebruik een hoge ROI.

Phrase match keywords

Bij Phrase match keywords toont Amazon je advertenties aan meer mensen. Je advertenties kunnen getoond worden aan mensen die in hun zoekterm in ieder geval de door jou opgeven keywords gebruiken. De gebruiker kan zowel voor als na de door jou opgegeven keywords ook nog andere woorden gebruiken in zijn zoekterm.

  • Grotere volumes dan bij Exact match keywords en kleinere volumes dan bij Broad match keywords. Kan veel niet interessante zoektermen die bij Broad match wel getoond zouden worden, filteren.

Broad match keywords

Broad match keywords zijn de meest brede keywords. Als je voor broad keywords kiest, dan kan Amazon je advertenties tonen op zoektermen die Amazon vindt passen bij de door de jouw opgegeven keywords. Deze zoektermen hoeven de keywords niet perse te bevatten.

  • De grootste volumes. Geeft de grootste kans om je producten onder de aandacht te brengen bij zoveel mogelijk mensen. Erg geschikt voor producten die nieuw op Amazon zijn.

Stel dat je adverteert op “sitzsack kinder”. Dan kunnen je advertenties als volgt getoond worden:

Adverteren op Amazon met sponsored products - Match types

Amazon zoektermen bij Amazon keywords vinden

Maak je gebruik van Broad match of Phrase match keyword? Dan wil je natuurlijk weten op welke zoektermen je advertenties getoond worden. Want worden je advertenties bij niet relevante zoektermen getoond? Dan kan dat veel kosten met zich meebrengen, terwijl dat niks oplevert. Gelukkig geeft Amazon je deze informatie, hieronder leg ik je stap voor stap uit hoe je de zoektermen vindt.

  • De eerste stap is inloggen in Amazon seller central;
  • Ga in het topmenu naar “Reports” en klik op “Advertising reports”;
  • In het scherm dat opent kies je voor “Search term report”;
  • Vraag een zoektermen rapport aan door op de gele knop te drukken;
  • Na maximaal 5 minuten kan je het zoektermen rapport downloaden.

Nog vragen of hulp nodig?

Heb je nog vragen? Laat ze achter in een comment! Wil je meer weten over verkopen op Amazon en hoe we je daarbij kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.