In dit blogartikel vind je een overzicht van Amazon marketing mogelijkheden. Want producten op Amazon plaatsen is een goed begin (3 redenen waarom merken op Amazon moeten verkopen) maar je producten alleen op Amazon plaatsen is niet genoeg. Je wilt verkopen!
Waarom Amazon marketing?
Amazon stelt de klant voorop en de klant wil graag kiezen. Het succes van Amazon is dan ook afhankelijk van het aanbod dat Amazon aanbiedt. En dat aanbod is enorm. Exacte cijfers zijn er niet maar op Amazon Duitsland staan naar schatting meer dan 250.000.000 producten en op Amazon.com meer dan 350.000.000 producten.
Met het aanbod zit het dus wel goed.
Dit gigantische aanbod is voor kopers enorm fijn. Ze kunnen alles in één betrouwbare winkel kopen. Kopers komen dan ook in grote aantallen.
Voor verkopers betekent een groter aanbod echter meer concurrentie. En hoe groter de concurrentie, hoe kleiner de kans dat de consument jouw producten koopt.
De enorme concurrentie dwingt bedrijven om serieus met Amazon marketing aan de slag te gaan. Zonder goede Amazon marketing geen verkopen op Amazon.
Amazon marketing mogelijkheden
De meeste Amazon verkopers weten niet welke Amazon marketing mogelijkheden er zijn. Daarom geven we in dit blogartikel een overzicht van de diverse Amazon marketing mogelijkheden.
Amazon marketing kunnen we splitsen in 2 soorten marketing:
- Marketing op Amazon;
- Marketing buiten Amazon met als doel meer verkopen op Amazon.
Marketing op Amazon
Marketing op Amazon heeft als doel om consumenten die al op Amazon zijn, naar jouw producten op Amazon te krijgen. Marketing binnen Amazon splitsen we op in het aantrekken van gratis bezoekers en het betaald aantrekken van bezoekers.
Amazon SEO – Gratis marketing binnen Amazon
SEO is de afkorting van Search Engine Optimalisation, in het Nederlands vaak zoekmachineoptimalisatie genoemd. Het doel van SEO is om op de juiste keywords een zo hoog mogelijke positie te behalen. Veel bedrijven zijn al jarenlang bezig met SEO voor Google, met als doel een zo hoog mogelijke positie in Google te krijgen. Want als een consument je product op Google zoekt, wil je zo hoog mogelijk scoren zodat je veel bezoekers naar je website trekt.
In Amerika zien we echter een verschuiving van het consumentengedrag. In Amerika begint de consument de zoektocht naar een product op Amazon (Twinkle). De consument slaat Google over en Amazon wordt daarmee de belangrijkste producten zoekmachine.
Met de verandering van het consumentengedrag is het voor bedrijven en merken steeds belangrijker dat hun producten goed gevonden worden in de gratis zoekresultaten van Amazon. Wat vaak niet bekend is, is dat je actief kan werken aan het verbeteren van de posities in de gratis zoekresultaten van Amazon. Werkzaamheden die daaraan bijdragen noemen we Amazon SEO.
Keywordonderzoek: de basis voor succes
Amazon SEO start met het bepalen van de juiste keywords. Daarom voeren we een Amazon Keywordonderzoek uit. Door het onderzoeken van de keywords weten we op welke zoekwoorden we moeten optimaliseren. In het keywordonderzoek telt naast kwaliteit ook kwantiteit. Schrappen kan altijd.
Op basis van de keywordanalyse optimaliseren we het product.
Amazon producttitel optimaliseren
Het optimaliseren van je producttitel op Amazon helpt om je vindbaarheid te vergroten en je ranking te verbeteren. Een effectieve manier is om je belangrijkste keyword in de titel te plaatsen. Wees creatief maar houd wel rekening met de richtlijnen van Amazon m.b.t. producttitels (Bekijk de richtlijnen in Seller Central Europe – Login noodzakelijk).
Amazon keywords optimaliseren
Een ander belangrijk onderdeel van Amazon SEO is het optimaliseren van de keywords voor je producten. We hebben het hier over de keywords die je ingeeft in Seller Central. Op deze keywords kan je product gevonden worden maar deze keywords zijn voor gebruikers niet zichtbaar. Maak optimaal gebruik van de mogelijkheid en vul de keywords in waarop je gevonden wilt worden.
Amazon bulletpoints optimaliseren
Ook het optimaliseren van de bulletpoints voor je producten is een onderdeel van Amazon SEO. Optimaliseer de bulletpoints zo dat de consument het product snapt en de voordelen van het product ziet. Bij de bulletpoints is het belangrijk dat deze de consument helpen bij het nemen van de aankoopbeslissing.
Amazon Expert tip: zorg voor herkenning en gebruik ook in je Bulletpoints het belangrijkste keyword.
Amazon beschrijving optimaliseren
De productbeschrijving optimaliseren kan helpen om meer verkeer naar je producten te trekken en om het verkeer betere te laten converteren. Maak dus optimaal gebruik van de ruimte en zorg voor een goede productomschrijving bij je producten op Amazon.
Amazon Expert tip: op de mobiele website en in de Amazon App toont Amazon de beschrijving boven de bulletpoints!
Afbeeldingen optimaliseren
Teksten op Amazon optimaliseren is een onderdeel van SEO maar ook het optimaliseren van de afbeeldingen op Amazon is enorm belangrijk. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.
Zorg daarom voor foto’s van uitstekende kwaliteit en maak gebruik van de mogelijkheden die Amazon biedt. Upload het maximaal aantal foto’s en zorgt voor hoge kwaliteit foto’s.
Amazon Expert tip: bij foto’s van hoge kwaliteit activeert Amazon de zoomfunctie. Consumenten kunnen het product hierdoor beter bekijken. De zoomfunctie kan voor hogere conversie zorgen.
Prijsstelling
De prijs is een belangrijk onderdeel voor producten op Amazon. Het (tijdelijk) aanpassen van de prijs kan een positief effect op het aantal verkopen hebben. Een stijging in de verkopen zorgt voor hogere rankings.
Recensies
Op Amazon spelen recensies een grote rol. Producten of verkopers die veel negatieve recensies krijgen, zullen niet verkopen. Een onderdeel van Amazon SEO is dan ook het verkrijgen van positieve recensies.
Een goede manier om Amazon reviews te krijgen is door consumenten die het product via Amazon hebben gekocht te vragen om een recensie achter te laten. Houd je ook hierbij aan de regels van Amazon.
Verzending – gebruik FBA
Fulfilment by Amazon gebruiken heeft een positieve invloed op je ranking.
Coupons
Amazon biedt je de mogelijkheid om coupons / actiecodes aan te maken. Met de juiste inzet van deze middelen vergroot je het aantal verkopen, wat voor hogere rankings zorgt. Er zijn verschillende coupons beschikbaar, zowel voor vendors als externe verkopers (3rd party sellers).
Lightning deals – Deals van de dag
Binnen Amazon kan je een Lightning deal (ook wel deal van de dag of blitzangebote genoemd) aanmaken. Met een Lightning deal geef je consumenten tijdelijk korting op je product met als doel meer verkopen. Deze extra verkopen kunnen je rankings een boost geven.
Amazon Expert tip: Lightning deals kan je niet zomaar aanmaken. Amazon bepaalt of jouw product in aanmerking komt voor een lightning deal.
Enhanced content
Met Enhanced content hebben externe verkopers de mogelijkheid om meer informatie over hun producten te geven. Dit kan zorgen voor meer conversie.
Amazon Expert tip: Enhanced content is op dit moment alleen beschikbaar op Amazon.com.
Betaalde marketing binnen Amazon
Binnen Amazon kan je advertentieruimte kopen. Met het kopen van advertenties binnen Amazon kan je (extra) verkeer naar je producten op Amazon halen.
Sponsored products
De meest krachtige advertentiemogelijkheid binnen Amazon zijn sponsored products. Het Sponsored products platform is net als Google AdWords een PPC platform. Je kan bieden op advertentieruimte in de Amazon zoekresultaten. Je betaalt alleen als er op je advertentie geklikt wordt.
Sponsored product zijn een goede manier om je producten extra onder de aandacht te brengen en extra verkopen te realiseren.
Amazon Expert tip: verkopen die je realiseert via Sponsored products helpen ook de organische rankings verbeteren.
AMS – Amazon Marketing Services
Amazon Marketing Services is alleen beschikbaar voor vendors (leveranciers aan Amazon). Het biedt mogelijkheden tot Sponsored products, Product display ADS en Headline Search ADS. Ook kan je A+ Content aanvragen en een Brand shop openen.
Amazon Vine
Amazon Vine is een programma van Amazon. Het programma biedt vendors de mogelijkheid om reviews voor een product te krijgen. Het programma werkt simpel. Je stelt een product beschikbaar aan gebruikers die het product testen. In ruil hiervoor laat de tester een (eerlijke) review achter.
Marketingmogelijkheden buiten Amazon
Naast de marketingmogelijkheden binnen Amazon zijn er tal marketinginstrumenten buiten Amazon. Wees creatief en gebruik deze instrumenten om bezoekers naar jouw producten op Amazon te krijgen.
Kopen deze bezoekers jouw product op Amazon? Dan zorgt dat voor een hogere ranking van jouw product binnen Amazon. En een hogere ranking binnen Amazon zorgt weer voor meer verkopen.
Meer weten over Amazon marketing?
Amazon biedt enorme kansen! Wil je profiteren van Amazon en kan je daarbij professionele ondersteuning gebruiken? Wil je als merk (meer) verkopen op Amazon? Vul dan het contactformulier in en vraag een strategiesessie aan met een Amazon marketing expert!