Stel je eens voor dat je na maandenlang zwoegen op je werk wel eens een heerlijk romantisch weekend weg wilt. Hoe pak je dat aan? Je werkt hard en natuurlijk weet je wat hard zwoegen is, maar een heerlijk hotel boeken daarvoor wil je liever niet zwoegen toch? Ik denk dan ook niet dat je alle mogelijke hotels (aanbieders) in het telefoonboek of via Google opzoekt. Laat staan dat je daarna alle leuke hotels ook nog eens gaat bellen of mailen om te vragen of ze nog een hotelkamer vrij hebben. Want wees eerlijk: dat lijkt wel werken!
De grote verzamelplaats Booking.com
Het hotel voor je romantische weekend weg boek je hoogstwaarschijnlijk via Booking.com. Misschien ben je een echte Nederlander en ga je eerst nog naar een vergelijker als Trivago, maar misschien ook niet. Je hebt tenslotte heel veel overnachtingen geboekt via Booking.com en daarmee nooit problemen gehad. Het boekingsproces verloopt altijd heerlijk soepel en bij de Hotels is de reservering altijd goed binnengekomen. Deze zekerheid is je heel wat waard.
Sterk merk, loyale klanten
Booking.com heeft een enorm merk opgebouwd in de hotelbranche. Miljoenen mensen kennen Booking.com en boeken via dit platform al hun hotelovernachtingen.
Staat een hotel niet op Booking.com? Dan vinden de miljoenen loyale Booking.com klanten, die hun overnachtingen altijd via Booking.com boeken, dit hotel niet. Je kan je voorstellen dat dit hotel enorm veel gasten en omzet misloopt.
De E-commerce trend
Ook in E-commerce zien we deze trend. Consumenten kopen massaal op platformen en we gaan steeds vaker rechtstreeks naar een platform als we online iets willen kopen. We kennen en vertrouwen het platform en weten dat het goed komt.
In de hotelbranche zien we eigenlijk maar een paar echt grote, internationale spelers. Deze internationale platformen domineren wereldwijd de hele hotelbranche.
In de e-commerce zien we dezelfde trend aankomen. De kleine lokale (Nederlandse) platformen zijn nu misschien nog dominant maar op de zeer korte termijn komen de echt grote internationale spelers naar Nederland. En zodra Amazon en Alibaba komen, kunnen de lokale platformen wel inpakken, met een glimlach: dat dan weer wel.
Amazon strategiesessie?
Wil je als merk (meer) verkopen op Amazon? Vul dan het contactformulier in en vraag een strategiesessie aan met een Amazon expert!