Hyves, ken jij het nog? Ik in ieder geval wel! Regelmatig was ik op Hyves te vinden, ik plaatste krabbels, keek met plezier naar de dansende banaan en hield de berichten van Jan Peter Balkenende nauwlettend in de gaten.

Vraag je je al af wat dit met Bol.com te maken heeft? Lees dan snel verder.

2010.. 10 miljoen

Ik weet zeker dat jij Hyves ook nog wel kent, want (geloof het of niet) in 2010 had Hyves zo’n 10 miljoen gebruikers! Dat is slechts 6 jaar geleden en aangezien het zo’n 10 miljoen gebruikers had is de kans zo’n 66% dat jij ook een account had.

Overname & Exit van Hyves

TMG (Telegraaf Media Groep) zag het zitten in Hyves en kocht het platform in november 2010 voor 43,7 miljoen euro. Maar vanaf het moment dat TMG Hyves kocht is het eigenlijk alleen maar bergafwaarts gegaan. Op 2 december 2013 trok TMG de stekker uit Hyves.

Wat was Hyves

Laten we nou eens kijken wat Hyves nou eigenlijk was:

  • Hyves was een platform, dat zich in een groeimarkt (social media) bevond;
  • Hyves richtte zich op Nederlanders;
  • Hyves had 10.000.000 Nederlandse leden;
  • Hyves had 3 miljoen pageviews per dag;
  • De eigenaar van het platform was een kapitaalkrachtig, groot beursgenoteerd bedrijf (TMG) zonder focus op Social Media.

En toch, Hyves heeft het niet gered.

Meer op social media

En eigenlijk is dat helemaal niet zo logisch. Want het feit is: we zijn tussen 2010 en 2013 juist steeds meer gebruik gaan maken van sociale netwerken. We spendeerden uren per dag op Twitter en Facebook. Waarom dan niet meer op Hyves?

Huston, we got a problem!

Vooropgesteld: Hyves had een aantal problemen. Die ga ik hier niet allemaal benoemen. Ik wil er juist 1 uitpakken. Concurrentie van een mondiale speler.

Hyves kreeg in 2011 namelijk concurrentie van Facebook. En laten we nou eens kijken naar Facebook:

  • Bevindt zich in een groeimarkt (social media)
  • Mondiale speler, actief in veel landen
  • In het buitenland al enorm populair
  • Opgericht in 2004
  • Sinds 2011 actief in Nederland.

En wat deden wij, als Nederlanders? We stapten vanaf 2011 massaal over op Facebook.

Facebook: the beginning

En wat deden we toen? Juist, zoals het Nederlandse beaamt, klaagden we in het begin steen en been.

  • Het werkte niet goed
  • Het was niet gebruiksvriendelijk
  • Het was onoverzichtelijk
  • De advertenties waren irritant
  • En…we hadden geen dansende banaan.

We moesten dus even wennen. Maar nu: 5 jaar later, heeft Facebook ongeveer 10 miljoen actieve Nederlandse gebruikers.

Bol.com de nieuwe Hyves?

En wat heeft dit dan met Bol.com te maken? Nou: het interessante is, is dat we heel veel parallellen kunnen trekken tussen Hyves en Bol.com. Lees even mee:

  • Bol.com heeft een platform, dat zich in een groeimarkt (e-commerce) bevindt;
  • Bol.com richt zich op Nederland (en een beetje op België)
  • Bol.com heeft enorm veel Nederlandse klanten
  • De eigenaar van Bol.com is een kapitaalkrachtig, beursgenoteerd bedrijf (Ahold) dat geen echte E-commerce speler is*.

* Enige nuance is op zijn plaats, Ahold heeft meerdere noteringen in de Twinkle 100. Desalniettemin komt het grootste deel van de omzet uit offline verkoop (dank aan Ronald voor de scherpe opmerking).

Amazon: de Facebook van e-commerce

En om de parallel nog iets verder te trekken. Er bestaat al een mondiaal e-commerce platform, dat is het buitenland al een enorme gebruikersdatabase heeft. Dit is Amazon. En laten we nou eens kijken naar Amazon:

  • Bevindt zich in een groeimarkt (e-commerce)
  • Mondiale speler, actief in veel landen
  • In het buitenland al enorm populair
  • Opgericht in 1994
  • Amazon richt zich op dit moment niet nog op Nederland.

Maar wat nou als Amazon zich ineens wel op Nederland gaat richten (en daar zijn aanwijzingen voor), net zoals Facebook dat in 2011 heeft gedaan? Wat gaat er dan gebeuren? Stappen wij als Nederlanders dan massaal over op Amazon?

Als Amazon komt..

Als Amazon komt, krijgen ze sowieso enorm veel media-aandacht. Ook gaan ze enorm veel aan marketing doen. En natuurlijk gaan we dan Amazon proberen (“mijn zoon gebruikt het ook” – zie je de parallel met Facebook?). En natuurlijk: ook het andere stukje geschiedenis zal zich herhalen. We gaan weer lekker steen en been klagen:

  • Het werkt niet goed
  • Het is niet gebruiksvriendelijk
  • Het is onoverzichtelijk
  • De advertenties zijn irritant
  • Het heeft geen dik, blauw mannetje

Ik zie opvallend veel parallellen met Hyves.

Een kijkje in de toekomst..

We zouden dus even aan Amazon moeten wennen. Maar is het zo gek om te denken dat Amazon over 5 jaar 10 miljoen Nederlandse leden heeft, Bol.com is opgedoekt en we massaal een Prime account hebben?


Is Bol.com de nieuwe Hyves? Wat denk jij?