Als je het cold start problem succesvol wilt overwinnen heb je verkopen en reviews nodig. Maar hoe krijg je reviews voor nieuwe producten? In dit blogartikel help ik je op weg!

>> Nog niet bekend met het cold start problem? Lees meer over het Amazon cold start problem.

De eerste verkopen & reviews

Op Amazon heb je verkopen nodig zodat je product een hogere salesrank krijgt, waardoor hij hoger in de rankings komt. Productreviews helpen je om nog meer te verkopen want reviews zorgen voor:

  • Sterretjes bij je product in de zoekresultaten. In de zoekresultaten verschijnt het aantal sterren dat het product gemiddeld krijgt. Een hoog aantal sterren kan de CTR (klikfrequentie) vanuit de zoekresultaten verbeteren. Een hogere CTR betekent meer bezoekers op de productdetailpagina.
  • Sociale bewijskracht. Andere kopers geven aan dat het een fantastisch product is, waardoor nieuwe kopers je product sneller kopen. Dit zorgt voor een hoger conversiepercentage.
  • Additionele informatie. In productreviews geven kopers vaak goede informatie over het gekochte product. Deze extra informatie kan potentiele klanten helpen om het product ook te kopen. Dit zorgt voor een hoger conversiepercentage.

Amazon reviews krijgen: geef gratis producten weg!

Je begrijpt het: de eerste reviews zijn enorm belangrijk. Maar de eerste reviews op Amazon krijgen is niet eenvoudig. Dit kan zelfs een enorme uitdaging zijn. Je moet het product namelijk eerst verkopen, en daarna moet de koper nog een review achterlaten.

In het recente verleden gaven veel verkopers daarom producten gratis weg in ruil voor een productreview. Dit werkte gigantisch goed. Verkopers genereerden sales (waardoor ze een hogere salesrank kregen) en kregen geïnitieerde reviews. En dat vaak alleen in ruil voor het product.

Amazon wil echter authentieke reviews, geschreven door echte klanten die hun echte mening geven. Amazon redeneert dat als reviewers het product gratis of met flinke korting krijgen, deze reviewers waarschijnlijk een (te) positieve review geven. Een logische gedachte. Daarom is Amazon bezig om geïnitieerde reviews te verwijderen. Soms verdwijnen er tientallen reviews bij een product.

Geïnitieerde reviews zijn misschien dus niet zo’n goed idee. Maar hoe krijg je dan reviews bij nieuwe producten?

Reviews krijgen: wees creatief en blijf binnen de lijntjes

Verkopen op Amazon begint met het opstellen van een strategie. Onderdeel van deze strategie is een productlancering strategie. In deze productlancering strategie bepaal je onder andere in welke Amazon marketing mogelijkheden je investeert en hoe je de eerste reviews gaat generen. Eén van de manieren om de eerste reviews te krijgen: stuur kopers een persoonlijk bericht via je Seller Central account en vraag hoe het product bevalt!