Verkopen op Amazon: leverancier vs externe verkoper (third party seller)
Je producten via Amazon verkopen kan op 2 manieren.
- Als leverancier van Amazon (1st party / vendor)
- Als externe verkoper (3rd party) op Amazon
Hieronder lees je de belangrijkste verschillen en de belangrijkste valkuilen voor beide manieren.
Het belangrijkste verschil
Het allerbelangrijkste verschil is de manier waarop je verkoopt. Als leverancier verkoop je producten aan Amazon. Als externe verkoper gebruik je het platform Amazon om zelf je producten aan de eindklant te verkopen.
Hieronder vind je nog 7 verschillen
Controle over je merk
Als merk wil je een bepaalde uitstraling hebben. Want een uitstraling maakt je uniek. Daarom heb je waarschijnlijk richtlijnen voor foto’s, richtlijnen voor social media en richtlijnen voor advertenties. Maar hoe zit het met je uitstraling op Amazon? Straalt je merk uit wat je wilt?
Zelfs als je nog nooit een order van Amazon hebt ontvangen en je zelf nog nooit iets hebt verkocht via Amazon, staan je producten waarschijnlijk al op Amazon. Andere partijen bieden jouw producten al aan, of Amazon heeft je producten al via een ander kanaal gekocht.
Maar als je producten al op Amazon staan, wie heeft ze er dan opgezet? En hebben je producten dan wel de goede uitstraling? De uitstraling waardoor je uniek bent. Waarschijnlijk niet.
Vaak ontbreekt het aan:
- Goede productfoto’s. De foto’s passen totaal niet bij wat je wilt uitstralen.
- Goede titels. Een goede titel is cruciaal om te verkopen.
- Pakkende bulletpoint. Verleidelijke bullets stuwen de verkoop en helpen met je uitstraling.
- Juiste productomschrijvingen. Met een goede productomschrijving, koopt men sneller.
Het ontbreekt vaak aan deze punten omdat externe verkopers geen tijd steken in het optimaliseren van jouw producten. Ze knallen zo snel mogelijk, zoveel mogelijk producten online.
Zowel als leverancier als externe verkoper kan je je listing verbeteren, maar niet op dezelfde manier.
Leverancier
Ben je leverancier van Amazon? Dan beheert Amazon je listing. Je kan Amazon vragen om aanpassingen door te voeren, en dat zullen ze vaak doen. Maar niet altijd. Je blijft dus afhankelijk van Amazon.
Ben je bereid om te betalen? Dan kan Amazon een premium pagina voor je product maken. In je productomschrijving kunnen dan bijvoorbeeld afbeeldingen en video’s worden opgenomen. Dit noemen we A+ pagina’s.
Externe verkoper
Als eigenaar van een merk kan je, via het brand registry program, je merk claimen op Amazon. Je kan dan jouw producten grotendeels controleren op Amazon. Als eigenaar van het merk kan je onder andere de titel, productafbeeldingen, bullets en omschrijving aanpassen.
Wanneer ben je in het voordeel?
Omdat je na de merkregistratie zelf je content kan veranderen zonder dat dit eerst door Amazon goedgekeurd hoeft te worden, ben je hier in het voordeel als je een third party seller bent.
Pricing
De prijs zegt veel over het merk en om veel redenen wil je daar controle over hebben, daarom hanteren merken adviesprijzen.
Leverancier
Als leverancier heb je geen invloed op de uiteindelijke verkoopprijs die Amazon aanhoudt. Amazon staat erom bekend dat zij geen boodschap hebben aan een adviesprijs. Als leverancier mag je hopen dan Amazon je adviesprijs aanhoudt, maar het is de vraag of ze dat doen.
Externe verkoper
Als externe verkoper maak je gebruik van het platform Amazon, maar je verkoopt zelf je producten. Als externe verkoper bepaal je dus zelf je prijs.
Wanneer ben je in het voordeel?
Externe verkopers zijn hier duidelijk in het voordeel.
Aanbod / Assortiment
Als eigenaar van je merk wil je dat je potentiële klanten je hele aanbod zien. Want hoe meer producten er online staan, hoe groter de kans dat je één of meerdere producten van je merk verkoopt.
Leverancier
Ben je leverancier van Amazon? Dan koopt Amazon waarschijnlijk slechts een beperkt aantal producten van je. Amazon koopt nooit al je producten.
Externe verkoper
Als externe verkoper bepaal je zelf welke producten je aanbiedt. Je kan dus al je producten op Amazon zetten.
Wanneer ben je in het voordeel?
Duidelijk: als externe verkoper.
Marge
Amazon wil hun klanten de laagste prijs bieden. Amazon staat er ook om bekend keihard te onderhandelen met leveranciers. Want hoe groter de marge van de leverancier, hoe duurder het product.
Leverancier
Als leverancier krijg je op zijn best de normale groothandel-marge. En loopt je merk goed op Amazon? Dan zal Amazon lagere prijzen bedingen. Daarbij redenen ze: jij hebt ons harder nodig, dan wij jou.
Externe verkoper
Als externe verkoper verkoop je voor een retail-marge. Je marge is dus vele malen hoger. Natuurlijk brengt direct verkopen aan de eindklant wel extra kosten met zich mee voor bijvoorbeeld verzending en klantenservice.
Wanneer ben je in het voordeel?
Omdat de retail-marges zoveel groter zijn dan de groothandel-marges heb je een enorm voordeel als je je producten als externe verkoper verkoopt.
Klantenservice
Omdat je als leverancier direct verkoopt aan Amazon hoef je geen klantenservice te doen.
Als third party seller moet je de klantenservice zelf doen. Maar een groot deel neemt Amazon toch alweer uit handen als je Fullfillment by Amazon gebruikt.
Wanneer ben je in het voordeel?
Je bent hier in het voordeel als je rechtstreeks aan Amazon levert.
Betalingsvoorwaarden
Als je producten levert wil je graag snel betaalt krijgen. Want hoe langer de betaling op zich laat wachten, hoe meer risico je loopt.
Leveranciers
Amazon betaalt hun leveranciers gewoonlijk tussen de 30 en 90 dagen.
Externe verkoper
Als externe verkoper ontvang je je geld na 7 of 14 dagen.
Wanneer ben je in het voordeel?
Als externe verkoper ontvang je je geld sneller.
Dus wie is er in het voordeel?
Als externe verkoper heb je heel veel voordelen. Vooral de controle over je merk en de potentiële marge zijn enorm belangrijk.
Maar als externe verkoper ga je direct aan de consument verkopen, dus dat brengt ook wat uitdagingen met zich mee.
Soms kan één reden genoeg zijn om toch direct aan Amazon te leveren maar over het algemeen zijn externe verkopers in het voordeel.