Amazon repricing
Amazon repricing
Heb je op Amazon concurrentie van andere verkopers? Dan kan er maar 1 de buybox winnen. En dat wil jij zijn, want degenen die de buybox wint verkoopt veruit het meest. Wie de buybox wint bepaalt Amazon aan de hand van veel factoren. Eén van de belangrijkste factoren is de prijs die de verschillende aanbieders van hetzelfde product hanteren. Biedt jij je product tegen de scherpste prijs aan? Dan heb je een goeie kans om de buybox te winnen, en dus meer te verkopen.
Heeft jouw product meerdere verkopers op Amazon? Dan proberen de andere verkopers om het product tegen een scherpere prijs aan te bieden dan jij. Want een scherpere prijs, betekent meer kans op de buybox. Is de concurrent goedkoper? Dan wil jij misschien je prijs weer aanpassen zodat je meer verkoopt. Verhoog je concurrent zijn prijs weer? Dan wil jij misschien je prijs ook verhogen, zodat je meer marge maakt.
Een simpel voorbeeld
Stel: je verkoopt de Inventum GF400HL airfryer, en 1 andere concurrenten (Concurrent A) verkoopt dezelfde airfryer.
Je hanteert een prijs van € 89,00 en op maandag ben je daarmee de goedkoopste. Je wint de buybox en verkoopt een mooi aantal airfryers.
Op dinsdag verlaagt Concurrent A de prijs van dezelfde airfryer naar € 85,00. Hij wint daardoor de buybox en jij verliest dus de buybox. Omdat Concurrent A de buybox wint, zal hij meer airfyers verkopen en verkoop jij geen airfryers meer. Dit kost je omzet.
Gelukkig heb je nog voldoende marge en omdat je nog marge hebt, wil je eigenlijk direct op dinsdag jouw prijs van de airfryer verlagen naar € 84,00. Dan zal je buybox weer winnen.
Maar je hebt meer verantwoordelijkheden en bent niet elke dag bezig met Amazon, want dat zou je teveel tijd kosten. Je komt er dus op vrijdag pas achter dat de concurrent zijn prijs heeft verlaagd. En omdat je er op vrijdag pas achter komt, ben je al veel omzet misgelopen.
Stel je voor hoeveel tijd het kost om de prijzen van al je producten constant in de gaten te houden en aan te passen. Daar kan je al snel een halve dag druk mee zijn. Daarom helpen wij onze klanten met het (automatisch) aanpassen van prijzen op Amazon.
Maak gebruik van Amazon management door Amazon Expert. Dan nemen wij de Amazon repricing uit handen.