Op Amazon kan je adverteren door middel van Sponsored products. Sponsored products kunnen boven, naast of onder de zoekresultaten in Amazon verschijnen. Adverteren op Amazon is beschikbaar voor leveranciers en externe verkopers (zie: verkopen op Amazon: leverancier vs externe verkoper). In deze post leer ik je de basis van Adverteren op Amazon en laat ik zien hoe je een automatische campagne aanmaakt.
Waarom adverteren op Amazon
Er zijn 2 redenen waarom je wilt adverteren op Amazon. Ten eerste is het heel erg kostenefficiënt. Omdat het een CPC platform is betaal je alleen als er op je advertentie geklikt wordt. Ten tweede geeft het je de kans om je producten beter zichtbaar te maken op Amazon. Dit is bijvoorbeeld erg interessant voor nieuwe producten en producten die normaliter lager scoren op belangrijke zoekwoorden. Het is dus een erg goede manier om je producten te laten zien aan consumenten die je anders niet zou bereiken.
Beginnen met adverteren
Begin je met adverteren? Maak dan eerst een automatische campagne aan, en zet daar al je producten in. Laat deze campagne vervolgens een aantal weken draaien. Je leert zo welke zoekwoorden veel verkeer en verkopen genereren. Na een aantal weken download je het advertentierapport en kijk je naar de gebruikte zoektermen. De goed presenterende zoektermen deel je vervolgens in in goed gestructureerde, handmatige campagnes.
Laat de automatische campagne altijd draaien, zodat je weer nieuwe ideeën voor zoektermen krijgt. Deze nieuwe zoektermen gebruik je vervolgens weer voor handmatige campagnes. Het is dus een doorlopend proces dat nooit stopt. Hieronder lees je hoe een automatische campagne werkt en hoe je een automatische campagne aanmaakt.
Hoe werkt een automatische campagne
Een automatische campagne werkt Automatisch. Je kiest de producten die je wilt adverteren en geeft een budget en prijs per klik mee. Amazon kan je producten daarna tonen bij relevante zoekopdrachten.
Automatische campagnes maken gebruik van de informatie die al bij de producten staat, zoals titles, bullet points, omschrijvingen en keyword. Amazon matcht deze informatie aan de zoekopdracht van de gebruiker.
Je automatische campagne opzetten
Een automatische campagne opzetten is heel eenvoudig.
1. Log in in Seller central
2. Kies in het menu voor “Advertising > Campaign Manager”
4. Geef je campagne een naam, budget en startdatum.
5. Kies vervolgens voor “Automatic keyword campaign” en druk op “Continue”
6. Geef je advertentiegroep een naam en default bid
7. Vervolgens kies je boven de producten voor “Select all on this page”
8. Druk onderaan de pagina op “Save and Finish”
Met het opzetten van deze automatische campagne adverteer je nu op Amazon!
Meer weten over adverteren op Amazon met Sponsored products?
Is de basis niet genoeg voor jou? Wil je het maximale uit Amazon sponsored products halen of wil adverteren op Amazon uitbesteden? Neem dan contact met me op. Ik help je graag verder.