Wil je hoger in Amazon komen? Lees dan snel dit artikel!

Amazon bepaalt de regels

Wil je hoger in Amazon ranken? Dan moet je volgens de regels van Amazon spelen. Laten we daarom eerst kijken wat Amazon zelf zegt over het ranken van producten.

“Sales conversion begins with listings that are easy to find and offers that are compelling..”

“Customers must be able to find your products before they can buy your products. Search is the primary way that customers use to locate products on Amazon. Customers search by entering keywords, which are matched against the information (title, description, etc.) you provide for a product. Factors such as degree of text match, price, availability, selection, and sales history help determine where your product appears in a customer’s search results. By providing relevant and complete information for your product, you can increase your product’s visibility and sales.”

(Via: Seller Central & Seller Central – login noodzakelijk)

Een aantal statements uit deze verklaring geven meer duidelijkheid over het ranken van producten door Amazon.

Je product moet vindbaar zijn

De eerste waardevolle informatie vinden we direct in het begin: consumenten moeten in staat zijn je producten te vinden. In het statement lezen we dat zoeken de primaire manier is waarop consumenten producten vinden. Met andere woorden: als je product niet gevonden wordt op de juiste zoekwoorden, loop je verkopen mis of verkoop je zelfs helemaal niet.

Amazon keywordonderzoek - Amazon Keywords vinden - Amazon Expert

Hoe bepaalt Amazon welke producten ranken

Gelijk daarna geeft Amazon ons iets meer informatie over hoe ze bepalen welke producten getoond worden bij een zoekopdracht. Amazon zet de zoekterm van de consument af tegen de informatie die je over het product geeft. Amazon geeft aan dat ze hierbij onder andere kijken naar de titel en productbeschrijving.

Vervolgens lezen we dat Amazon meer factoren gebruikt om te bepalen welke producten hoog in Amazon worden getoond. Amazon noemt daarbij onder andere de verkoophistorie, prijs en beschikbaarheid.

Lees meer over de Amazon bestseller rank

Ten slotte geeft Amazon aan dat je de zichtbaarheid en sales van je producten kan vergroten door het aanleveren van complete informatie.

Waarom hoger ranken in Amazon?

Aan de hand van het statement van Amazon kunnen we vraag: “Waarom hoger ranken in Amazon?” als volgt beantwoorden.

Omdat veel aankopen met een zoekopdracht beginnen, zorgt een hogere ranking voor een betere zichtbaarheid van je producten. Een betere zichtbaarheid van je producten zorgt voor meer bezoekers naar je producten en meer bezoekers zorgen voor meer verkopen.

Hoger in Amazon komen, zo doe je dat!

Hoger in Amazon komen begint met het bepalen van de juiste keywords. De eerste stap is daarom het vinden en bepalen van de juiste keywords. Door het onderzoeken van de keywords weet je op welke zoekwoorden je moet optimaliseren.

Na het bepalen van de juiste keywords optimaliseer je de producten op Amazon.

Na het optimaliseren van je producten zie je waarschijnlijk al wat progressie maar om echt resultaat te boeken moet je serieus aan de slag met Amazon marketing.

Meer over de Amazon marketing mogelijkheden

Amazon ranking factoren

Amazon heeft enorm veel rankingfactoren die bepalen hoe goed je rankt in Amazon. Deze kan ik onmogelijk allemaal in één blogpost behandelen. Ik hoop dat dit artikel je een beetje op weg helpt! Wil je professionele ondersteuning bij verkopen op Amazon? Neem dan contact met ons op!