Overweeg je om sponsored products in te zetten? Nieuwsgierig of sponsored products het waard zijn om in te zetten? In deze blogpost help ik je graag op weg!

ps. Amazon biedt nog meer mogelijkheden om te adverteren, maar in deze post richt ik me alleen op Sponsored products.

Wat zijn sponsored products

Sponsored products zijn beeldadvertenties. Met deze beeldadvertenties promoot je producten binnen Amazon. Binnen Amazon verschijnen ze op diverse plekken. De kracht van sponsored products is dat ze heel erg lijken op de normale, niet gesponsorde, producten.

Op de onderstaande afbeeldingen lijken gewoon 6 lampen te staan. En er staan ook 6 lampen maar de onderste 3 zijn sponsored products terwijl de bovenste 3 dat niet zijn. De sponsored products zijn te herkennen aan de lichtgrijze tekst “Gesponsert”.

Wat zijn sponsored products op Amazon - Amazon Expert

Sponsored products kunnen dus onder de reguliere zoekresultaten komen te staan, maar ook naast en boven de reguliere zoekresultaten.

Amazon verdient aan advertenties en verkoopt dan ook graag advertentieruimte. Daarom staan er ook op andere plekken advertenties. Zo vind je ook op productdetailpagina’s sponsored products.

Amazon sponsored products op productpagina

Hoe werken sponsored products?

Sponsored products maken gebruik van keywords. Deze kan je handmatig opgeven of je maakt een automatische campagne. Bij een automatische campagne scant Amazon de informatie van een product en geeft op basis daarvan advertenties weer.

Sponsored products is een CPC platform, je betaalt dus alleen als er op je advertentie geklikt wordt. Als iemand op je advertentie klikt, komt hij uit op de productdetailpagina op Amazon waar hij je product kan kopen. De productdetailpagina is dus de landingspagina van je sponsored product advertentie.

Wie kan sponsored products gebruiken?

Er zijn een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen om sponsored products te mogen gebruiken.

  1. Je moet een actief Amazon seller account hebben
  2. Je moet nieuwe producten verkopen
  3. Je product valt in een categorie waarin advertenties zijn toegestaan (Bepaalde categorieën zijn uitgesloten. Voor andere categorieën is toestemming van Amazon vereist).

Sponsored products en de Buy box

Als iemand op een advertentie klikt, landt hij op de productdetailpagina. En binnen Amazon kunnen meerdere verkopers exact hetzelfde product aanbieden. Maar van alle verkopers wint maar 1 verkoper de buy box.

Omdat vrijwel iedereen het product koopt bij de aanbieder die de buy box (verderop lees je hierover een korte uitleg) wint, toont Amazon alleen sponsored products van aanbieders die de buy box winnen. Dus heb je sponsored products aanstaan voor een bepaald product, maar win je de buy box niet? Dan toont Amazon je sponsored product op dat moment niet.

Even kort iets over de buy box. Op onderstaande afbeelding zie je dat dit product door 39 bedrijven wordt verkocht. Van deze aanbieders wint er 1 de buy box. De buy box is de knop “In den Einkaufswagen”

Amazon buy box uitleg

Wanneer sponsored products inzetten

Ik geloof dat je sponsored products moet inzetten, als Amazon je de mogelijkheid geeft. Oftewel: zet sponsored products altijd in.

  1. Sponsored products zijn erg aanwezig in zoekresultaten. Dus gebruik je geen sponsored products? Dan mis je heel veel kansen om potentiële kopers te bereiken.
  2. Je krijgt inzicht in zoekopdracht die je potentiële kopers op Amazon gebruiken. Want als je sponsored products inzet, geeft Amazon data over de zoekwoorden waarop je advertentie is weergeven. Deze data gebruik je vervolgens om je producten en advertentiecampagnes te optimaliseren, zowel binnen als buiten Amazon.
  3. Ideaal voor nieuwe producten. Amazon wil producten tonen die verkopen, maar als je een nieuw product op Amazon plaats heb je geen verkoophistorie. Hierdoor zal je nooit hoog ranken. Met sponsored products kan je kopers naar je producten lokken, waardoor je verkoophistorie opbouwt. En met verkoophistorie kan je betere rankings krijgen.
  4. Wees altijd, overal. Ook als je hoge posities op keywords hebt, raad ik aan te blijven adverteren. Want als jij daar niet staat, staat je concurrent daar. En misschien koopt de consument dan wel bij de concurrent.
  5. Ze zijn winstgevend. Sponsored products leveren niet alleen omzet maar ook winst op!

Beginnen met sponsored products

Beginnen met sponsored products is heel eenvoudig, daarover schreef ik al eens een blogartikel. Wil je liever professionele hulp bij verkopen op Amazon of sponsored products? Neem dan contact op.