Als ik je zou vragen om jezelf een auto voor te stellen die je absoluut nooit zou kopen, hoe zou die er dan uitzien? Misschien zie je een auto voor je met 3 deuken, een kapotte voorruit en een opgeblazen motor. Toch laat een verkoper je deze auto zien en hij probeert deze aan je te verkopen. Daarvoor gebruikt hij zijn beste verkooptruc, bijvoorbeeld “Zo goed als nieuw, altijd van een oud vrouwtje geweest”. Daarna gaat hij vol voor de verkoop en zegt hij tegen je: “Deze Nissan Micra uit 1995 is voor € 5000,- voor u”.
Ik kan me zo voorstellen dat je snel maakt dat je wegkomt.
Maak dat je wegkomt
Maar waarom maak je dat je snel wegkomt? Waarom loop je vol ongeloof de garage uit? Simpel gezegd: de verkoper probeert je iets aan te smeren. Hij probeert je hele dure troep te verkopen.
Hieronder zet ik het aanbod van de verkoper verder uiteen. Daarna lees je wat dit te maken heeft met verkopen op Amazon.
Het aanbod van de verkoper
Laten we het aanbod van de verkoper eens bekijken vanuit de marketingmix van Neil Borden. De marketingmix van Neil Borden bestaat uit de 4P’s, Plaats, Prijs, Product, Promotie.
De verkoper probeert de deal te maken in een autogarage, en dat is een goede plek om een auto te kopen/ verkopen. Maar op alle andere punten van de marketingmix faalt hij. Het product is slecht, de promotie is waardeloos, en de prijs is absurd. Niet zo gek dat je de auto niet koopt.
Wanneer koop je dan wel?
Wat heeft dit te maken met verkopen op Amazon? Wat leren we hiervan? Deze situatie leert je heel veel over waarom we iets wel of niet kopen.
Als je een product koopt, geef je daarvoor geld uit. Anders gezegd: je koopt een product alleen als dat product je meer waard is dan het geld dat het je kost. Om te verkopen moet je product in de ogen van de klant dus meer waarde hebben dan het geld dat hij ervoor uitgeeft.
Dus hoe voeg je, in de ogen van de klant, waarde toe aan producten. De klant koopt producten die in zijn ogen aan de volgende voorwaarden voldoen: uitstekende producten voor uitstekende prijzen.
Essentieel voor succes
Alleen met uitstekende producten voor uitstekende prijzen kan je op lange termijn succesvol blijven. Maar hiermee zijn we er nog niet. Want als niemand je producten vindt of kent, koopt niemand ze. Je moet bekendheid genereren, je moet producten promoten.
Als je producten succesvol promoot en ze gaan verkopen, dan heb je klanten. En klanten kunnen zo af en toe vragen of klachten hebben. En in het internettijdperk accepteert je klant het niet meer als hij geen goed antwoord krijgt, of lang moet wachten op een antwoord. Hij verwacht en wil heel snel antwoord, hij wil niet langen dan 24 uur wachten. En daarmee komen we op het laatste punt. Je hebt uitstekend personeel nodig, die de klant snel en goed helpt. Klantenservice is essentieel voor succes.
Amazon: 4 succesfactoren
Bezit je deze 4 succesfactoren? Dan kan je een succesvolle verkoper op Amazon worden.
> Uitstekende producten
> Uitstekende prijzen
> Uitstekende promoties
> Uitstekend personeel (klantenservice)
Hulp nodig?
Wil je succesvol worden op Amazon en kan je daarbij ondersteuning gebruiken? Neem dan contact op met Amazon Expert!