Wil jij meer geld verdienen en de content op een Amazon productdetailpagina optimaliseren? Goed bezig maar wacht even. Misschien kan jij de content helemaal niet optimaliseren. Laat me dat even uitleggen.
Meerdere aanbieders van hetzelfde product
Op Amazon kunnen meerdere aanbieders hetzelfde product aanbieden. Al deze aanbieders maken dan gebruik van dezelfde productdetailpagina.
Iedereen die een product op Amazon aanbiedt, kan bij dat product diverse content elementen invullen, zoals de bulletpoints, titel en productomschrijving. Aanbieder A kan dus andere content invullen dan aanbieder B en aanbieder C. Maar omdat alle 3 de aanbieder hetzelfde product aanbieden, delen ze de productdetailpagina. En elk product heeft maar 1 titel, 1 omschrijving en maximaal 5 bulletpoints. Veel van de aangeleverde content gebruikt Amazon dus niet.
Hoe kiest Amazon welke content wordt getoond?
Amazon kiest uit alle aangeleverde content welke content getoond wordt. En op welke content getoond wordt, heb je heel weinig invloed tenzij je “eigenaar” van het merk van het product bent.
Amazon gebruikt een hiërarchie om te bepalen welke content op Amazon getoond wordt. Deze is als volgt:
- Amazon
- Brand owner
- Overige verkopers
Dus in principe gelden de volgende regels:
- Verkoopt Amazon het product zelf? Dan toont Amazon de content getoond die Amazon aan het product meegeeft.
- Verkoopt Amazon het product niet zelf? Dan wordt de content getoond van de verkoper die het merk “geclaimd” heeft op Amazon (met het doorlopen van het brand registry program).
- Verkoopt Amazon het product niet zelf en is er geen brand owner? Dan wordt de content van andere verkopers getoond.
Heeft het nut om de content te optimaliseren?
Op basis van de bovenstaande hiërarchie kan je zelf bepalen of het zin heeft om de content te optimaliseren. Zijn er veel “Overige verkopers”, geen brand owner en verkoopt Amazon het product niet zelf? Dan kan je overwegen om de content te optimaliseren als je de Amazon Buy Box voor dat artikel vaak wint.
Ook meer uit Amazon halen?
Heb je het gevoel dat je meer uit Amazon kan halen en kan je daarbij professionele ondersteuning gebruiken? Wil je als merk (meer) verkopen op Amazon? Vul dan het contactformulier in en vraag een strategiesessie aan met een Amazon expert!